Tam kde chce člověk produkovat nějakou činnost, tam se musí neustále analyzovat. SWOT analýza je jednou z možností, jak si v podstatě snadno zanalyzovat svou situaci a pokud nejsme veliká firma zvládne to každý i bez externí agentury, ačkoli lze předpokládat, že výsledek nebude samozřejmě tak komplexní.
V této technice analyzujeme své prostředí. Celou situaci si rozdělíme na naše silné a slabé stránky a příležitosti a hrozby.
Silné a slabé stránky:
– Vycházejí z průzkumu našeho vnitřního prostředí. Je to něco, co bychom měli důkladně znát a pokud neznáme je závažná chyba v řízení podniku.
– V tomto vyhodnocování shrneme klady a zápory své firmy ve všech funkčních oblastech, počínaje marketingem, který by měl být všem nadřazený. Výzkum a vývoj, výroba financování a všechny další oblasti našeho podniku, to všechno musíme zvážit a najít v tom, v čem jsme dobře a kde nám to pokulhává.
Příležitosti a hrozby:
– Zde se zaměříme na okolí svého podniku, to je bez většího průzkumu trhu většinou obtížné, ale umožňuje to nastínit alespoň základy a ty důležité a viditelné věci.
– Zaměřuji se na makroprostředí, trh a samozřejmě na konkurenční prostředí, které nás většinou zajímá i u slabých a silných stránek, jelikož je důležité uvědomit si v čem jsme lepší než ostatní a v čem z nimi zaostáváme.
Cíle vycházející ze SWOT analýzy
Pokud si řádně a pečlivě vytvoříme odpovědi do přehledné tabulky, dělává se to tak, že se papír rozdělí na čtvrtiny, získáme poměrně jasný a zřetelný výsledek o tom, jak si stojíme. Tento výsledek bychom měli vzít a vytvořit z něj cíle, ale takové, které jsou ve shodě s vizí a reagují na výsledky SWOT analýzy.
V ideálním případě bychom měli podporovat naše silné stránky, aby stále zůstali silné a minimalizovat hrozby. Příležitosti jsou pak od toho, aby se vhodně využily a slabé stránky, aby se hlídali, nebo přeměnili na silné.
Můžete tak zachytávat vývojové trendy a využít je ve svůj prospěch, stejně jako zaměřit se na své slabé stránky a hrozby, které vás ohrožují a zamezit jim dříve, než vám uškodí